Un stil de viata sanatos

Cris-Tim va incurajeaza sa adoptati un stil de viata sanatos, urmand cele cinci reguli ce duc la imbunatatirea calitatii vietii asa cum sunt ele prezentate in „Ghidul pentrul o alimentatie sanatoasa” publicat pe site-ul Ministerului Sanatii.

Starea de sanatate a fiecaruia dintre noi depinde, in primul rand, de existenta unui echilibru intre necesarul si aportul energetic si nutritional. Prin urmare, alimentatia este un factor decisiv in asigurarea unui status nutritional optim. In continuare, va prezentam cinci reguli de aur pentru o alimentatie sanatoasa, ce au ca scop cresterea calitatii vietii si minimalizarea riscului de aparitie a bolilor.

1. Asigurati-va ca aveti mese echilibrate nutritional

Cu cat varietatea alimentelor consumate este mai mare, cu atat mai mult organismul va primi toti nutrientii esentiali, in special vitaminele si mineralele atat de necesare mentinerii sanatatii. La fel de importanta ca varietatea este constanta celor trei mese pe zi.

Mai jos aveti grupele de alimente ce nu trebuie sa lipseasca din dieta dumneavoastra.

a. Fructe si legume Aceste alimente nu sunt doar importante surse nutritive (vitamina C, fibre alimentare), dar furnizeaza in acelasi timp antioxidanti importanti, ce ne protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare si a neoplaziilor. Orice dieta ar trebui sa contina zilnic cel putin 5 portii de fructe si legume.

b. Carne Sunt recomandate carnea de pui sau de curcan, sarace in grasimi, dar bogate in proteine, dar si carnea de peste, in special oceanic, bogata in acizi grasi omega-3. In acelasi timp, este indicat sa reduceti consumul de carne rosie (porc, vaca) sau sa optati pentru bucati mai slabe, fara grasimi.

c. Lactate Lactatele contin proteine de foarte buna calitate, sunt principala sursa alimentara naturala de calciu, necesar pentru dezvoltarea si mentinerea oaselor, pentru activitatea musculara si nervoasa, dar si in alte procese fiziologice din organism. De asemenea, lactate precum iaurtul, chefirul, laptele batut sau sana contin bacterii vii, importante in mentinerea echilibrului florei intestinale.

d. Cereale Contrar opiniei generale, painea integrala si neagra, orezul sau pastele fainoase nu constituie alimente hipercalorice; dimpotriva, aduc nutrienti importanti, cum ar fi vitaminele din grupul B si fibrele alimentare, confera satietate fara un aport de grasimi si sunt relativ ieftine. Aceasta grupa de alimente trebuie sa constituie baza alimentatiei.

2. Consumati 2l de apa pe zi

Corpul uman este alcatuit, in proportie de 60%, din apa, iar fluidele sunt un element esential in buna functionare a aparatului digestiv, a sistemului circulator sau in mentinerea temperaturii corporale. In plus, apa contribuie la mentinerea echilibrului caloric si a formei musculare.

3. Evitati alimentele hipercalorice

Produsele bogate in zaharuri si grasimi, cum ar fi: dulciuri, prajituri, inghetata, chipsuri, snacksuri, preparate de tip fast-food, au un continut caloric mare, fara a avea un beneficiu real pentru organism. De asemenea, este indicat sa reduceti consumul de bauturi dulci (carbo-gazoase sau nu), ce au drept consecinta cresterea procentului de masa grasa.

4. Consumati cu moderatie bauturi alcoolice

Consumate in cantitati mici, bauturile alcoolice nu sunt daunatoare pentru majoritatea populatiei, ba chiar pot avea efecte favorabile in anumite circumstante. Insa consumul cu regularitate a unor cantitati excesive atrage riscuri substantiale. Dupa grasime, alcoolul are cel mai mare aport caloric, un gram continand 7 kcal. De aceea, masura este importanta.

5. Mentine echilibrul intre aportul alimentar si activitatea fizica

Alaturi de alimentatia sanatoasa, miscarea este esentiala pentru buna functionarea a corpului uman, de la nivel celular si pana la sistemele mari: muscular, osos, cardio- vascular sau articular. O ora de miscare de zi este la indemana oricui si poate consta in activitati preferate de fiecare dintre noi: cursuri de dans, plimbari cu bicicleta, alergare in parc, plimbari cu prietenii, mers pe jos pana la birou, folosirea scarilor in locul liftului.

Pe langa o alimentatie corecta si realizarea activitatilor fizice, la mentinerea starii de sanatate contribuie si alte componente, cum ar fi: respectarea ritmului somn-veghe si dezvoltarea unor comportamente preventive.

 

Piramida alimentatiei sanatoase